Siirry pääsisältöön

Hämeenkatu

 Mikko Lahtinen




HÄMEENKATU

Prologi Kansalaisyhteiskunta-kurssille (Tampereen yliopistossa keväällä 2020)


Hämeenkatu on nyt hiljainen, poikkeustilassa, mutta voimme tehdä virtuaalisen kävelyn tälle Tampereen pääkadulle muistellen sitä sellaisena kuin se on normaalioloissa: vilkkaana ja eloisana ihmisten ja asioiden kohtaamispaikkana.

Voit lukea seuraavan pikku kirjoituksen ikään kuin kulkureittinä ”kansalaisyhteiskuntaan” sellaisena kuin se Hämeenkadulla näyttäytyy – näyttäytyy, mutta ei paljasta itseään, vaan myös peittää itsensä kadun monenkirjavuuteen. Kuitenkin kansalaisyhteiskunta yhteyksissään yhteiskuntamuodostuman muihin ulottuvuuksiin tai osatekijöihin on Hämeenkadulla monin tavoin läsnä.

Hämeenkatu on yhtä aikaa ja sekoittuneesti taloutta, politiikkaa, kulttuuria; julkista ja yksityistä monissa eri muodoissaan ja ulottuvuuksissaan; valtiota, kansalaisyhteiskuntaa, taloutta; mainontaa, kulutusta, markkinoita; työtä ja tuotantoa, koti- ja perhe-elämää; paikallista, kansallista, kansainvälistä, globaalia.

Hämeenkatu on ihmisiä yhteiskunnallisissa suhteissaan, henkilökohtaisia mutta aina myös yhteiskunnallisesti jossakin määrin määräytyneitä suhteitaan luoden, ylläpitäen, rikkoenkin.

Hämeenkatu on ihmisiä toistensa seurassa, yhdessä vaikka toisinaan yksinäisinäkin koolla kadulla, kahviloissa, ravintoloissa, kaupoissa, elokuvissa, konserteissa, näyttelyissä, puistoissa, toreilla, kirjastoissa, kuntosaleilla, virastoissa, busseissa, käsissään olevissa verkon ulottuvuuksissa, kadunvarren kerrostalojen kodeissaan, tai töissään, vapaa-ajallaan, harrastuksissaan, kuluttajina, tai kokoukseen, kokoontumiseen, viranomaisiin kulkemassa, jne.

Ihmisiä omissa maailmoissaan mutta myös muiden kanssa jaetuissa arkiajatuksissaan, uskomuksissaan, tuntemuksissaan, tunnelmissaan, peloissaan, huolissaan, iloissaan … tyynin mielin, levottomin mielin, tylsin mielin, muistoissaan, haaveissaan, unelmissaan, ahdistuksissaan… Ihmisiä kehoina kehojen joukossa, fyysisinä, psyykkisinä, henkisinä, sosiaalisina, ideologisina olentoina.

Ihmisiä ryhmien jäseninä: lapsina, nuorina, aikuisina, ikäihmisinä, lapsiperheinä, skeittareina, taksija bussikuskeina, narkkareina, opiskelijoina, työttöminä, eläkeläisinä, työyhteisön jäseninä, kerjäävinä EU-kansalaisina, mielenosoittajina, autoilijoina, pyöräilijöinä, kuluttajina, turisteina, harrastustensa parissa, viranomaisina, köyhinä, keskituloisina, varakkaina, miehinä, naisina, muina sukupuolina, homo-, hetero, bi-, moni-, a-seksuaaleina, ahdasmielisinä, suvaitsevaisina, välinpitämättöminä …

Hämeenkatu on myös luontoa: säätä, ilmastoa, ilmastonmuutosta, kiviä, kasveja, eläimiä, läheisiä järviä saarineen ja koskenkulkuineen, elävänä organismina kadunkulkijoiden kehoissa, viettiensä, halujensa, himojensa ja intohimojensa kanssa. Mutta ei "puhdasta" luontoa, vaan sekoittuneena ihmisen tekemään, muokkaamaan, järjestämään.

Hämeenkadun kulkijalle satelee kutsuja: kuluttamaan, osallistumaan, kulkemaan, ajattelemaan, tuntemaan, ymmärtämään, hoitamaan itseään, viranomaisiin, töihin, opiskelemaan, lorvimaan, juopumaan, viihtymään … Jotkut kutsut ovat vain valituille kadun kulkijoille, kuten varoissaan oleville tai varoja vailla oleville. Kaikkiin kutsuihin ei kukaan kulkija vastaa, jotkut kutsut herättävät vastarintaa, toisiin – moniin – vastataan hyväksyvästi, jos ei riemuiten niin ainakin isommin vastaan panematta, usein jopa asiaan sen kummemmin huomiota kiinnittämättä.

Toisinaan Hämeenkatu on liikaa, mutta ei siitä koskaan pääse täysin eroon. Mihin ikinä meneekään, ei voi paeta "Hämeenkatua" itsessään tai "puhtaimman” luonnonkin määrittäjänä tai baarin syrjäisimmänkin pöydän salaisena seuralaisena.

Hämeenkadulla on monenkirjavia kylttejä, mainoksia, opasteita sekä muita kirjoituksia symboleineen, kuvineen, kirjailuineen. Joskus niissä vilahtaa yhteiskunnallisia ydinsanojakin, kuten talous, politiikka, kulttuuri. Mutta vailla selitystä. Hämeenkatu ei selitä itseään. Selitystä pitää etsiä Hämeenkadun kirjakaupoista tai Hämeenkadulta yliopiston tai kaupungin kirjastoon menemällä. Tai yliopistolta, nyt yliopistosta verkossa.

Silloin voi saada vihiä siitä, miksi ja miten Hämeenkatu on myös kansalaisyhteiskuntaa ja kansalaisyhteiskunta on myös Hämeenkatua.

Toivottavasti Kansalaisyhteiskunta-kurssi avaakin uusia näkökulmia paitsi Hämeenkatuun myös ja ennen kaikkea kansalaisyhteiskuntaan sanana, käsitteenä ja historiallisena ilmiönä.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Terrori ja poliittinen väkivalta Suomessa

Miekalla, nälällä ja rutolla (Lapuan tuomiokirkon kattomaalaus, Paavo Leinonen 1927) Täällä sydän huokailee ja itku silmän täyttää, siellä sydän iloitsevi, silmä riemun näyttää. (Kotomaamme) Katsaus poliittisen väkivallan ja terrorin historiaan Suomessa 1. Terrorismi, terroristi ja terrori (ruots. terrorism, terrorist, terror) löivät itsensä läpi sanomalehtiä lukevan suomen- ja ruotsinkielisen yleisön keskuudessa 1870- ja 1880-lukujen vaihteessa. Venäjältä kantautui tuolloin yhä uusia uutisia vallankumouksellisten ryhmittymien suunnittelemista ja tekemistä attentaateista keisarinvaltaan vastaan. Maaliskuussa 1881, kun Venäjän demokratisoimista vaatineen Narodnaja voljan ("Kansan tahto") "nichilistit" lopulta onnistuivat surmaamaan pommi-iskulla Aleksanteri II:n, kirjoitukset terrorismista ja sen ankarista vastatoimista vyöryivät toden teolla myös Suomen suuriruhtinaskunnan päivänjulkisuuteen, joskin jo pari vuotta aiempi keisarin murhayritys oli saa
Mikko Lahtinen Anni mirabiles – Aatos ja tamperelainen filosofia 1990-luvun alkupuolella Juhlapuhe Tampereen yliopiston filosofian ainejärjestö Aatoksen 50-vuotisjuhlassa 11. maaliskuuta 2023 Hyvät ystävät! Kiitän lämpimästi kutsusta tulla puhumaan Aatoksemme 50-vuotisjuhlaan. Tosin kutsun esittäjiä voi moittia mielikuvituksen puutteesta, sillä pidin juhlapuheen myös 30-vuotisjuhlassa vuonna 2005 (sekin löytyy blogistani Hic Rhodus ) – siis 18 vuotta sitten. Vaikuttaa siltä, että filosofit eivät saavukaan paikalle vasta juhlien jälkeen, post festum , kuten Hegel väitti, vaan jopa kaksi vuotta etuajassa! Tai sitten on niin, että vuonna 2005 he olivat vielä tosihegeliläisiä ja kokoontuivat kaksi vuotta myöhässä. Alkuviikosta sainkin kuulla, että uusi tutkimus paljastaa Aatoksen syntyneen jo 1973. Kutsun välittänyt Aatoksen nykyinen puheenjohtaja Vasko Pantzar kirjoitti minulle, että ”Aatos on kuulemma 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla aktivoitunut kunnolla … Kuulisimme mieluusti ajatu

Arvoisa juhlaväki – Aatos 30 vuotta!

Tay:n filosofian ainejärjestö Aatoksen 30-vuotisjuhlassa 20.10.2005 Arvoisa Aatos ja muu juhlaväki! Kiitos kutsusta tulla tänne ylioppilastalolle Aatoksen seminaariin, itselleni ensimmäiseen sitten vuoden 1993 Filosofian opiskelijaseminaarin Filosofian tulevaisuus. 1. En tiedä, miksi minun tehtäväni on valaista tamperelaisen filosofian historian takavuosien tapahtumia, sillä sen lisäksi, että en niitä enää muista tai muistan väärin, en ole koskaan pitänyt itseäni tamperelaisena enkä ainakaan ”tamperelaisena filosofian opiskelijana”, opiskelijana ja yliopiston miehenä kyllä. Totta on, että olen opiskellut Tampereen yliopistossa filosofiaa vuodesta 1985, pääaineopiskelijana 1987-94, ja jatko-opiskelijana 1994 alkaen. Filosofian lisensiaatiksi valmistuin muistaakseni syksyllä 1996, mutta väitöskirjani hyväksyttiin yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa, valtio-opin alalla vuonna 1997. Tästä aineesta olin valmistunut maisteriksi keväällä 1989. Varsinkin valtio-opin väitöskirjani oli orien